söndag 14 oktober 2012

MilkWay...1861...

Ateljé Living Room/
MilkRiverUniversity.se

www.AkterKastellet.se
Moffas@Spray.se


Om du undrar vad det är för svart band som sträcker sig över bilden, kan jag berätta att det är en pekpinne som hembygdsföreningens ordförande, Hans Görhlin, håller i då han berättar om järnvägsstationen i Mölnbo...

Järnvägen kom till Mölnbo/Vårdinge anno 1861...

År 1858 kom två bröder till Nådhammars gård i Vårdinge. De hette Hildemar och Wilhelm Lidholm. Båda var intresserade av mejerihantering och började genast tillverka ost och smör av mjölken de fick av korna. Bröderna hade tillgångar i Stockholm som passade väl för deras utveckling av rörelsen. Nådhammarsbodarna är ännu kända av äldre människor. 1883 köpte de granngården som heter Hjortsberga och där byggde de om ladugården, och när den var färdig på Hjortsberga foartsatte de att bygga ny ladugård på Fagernäs som ligger strax intill gamla stationen i Mölnbo samhälle. Genom att Västra stambanan blev färdig genom Mölnbo 1861 kunde man transportera mjölk och is på tåg som gick till Stockholm där bröderna köpte upp den ena butiken efter den andra. På den här tiden härjade tuberkelosen i Sverige, och många blev smittade genom mjölken eftersom de flesta korna var bärare av bakterier i spenarna.
Hildemar var den som verkade för en sanering och hans egen besättning blev ren i ladugården på Fagernäs. Hildemar var den broder som bosatte sig på Nådhammar och han hade en dotter som var gift med Fredrik Benzinger. Denne blev Mjölkcentralens förste verkställande direktör 1915.

På den tiden var Vårdinge ett bondesamhälle och arbetet utfördes av oxar, hästar och människor. Men så kom ångmaskinen och råoljemotorn i det tunga arbetet och i och med det fanns inte så mycket arbete för ungdomen som växte upp på landet. När järnvägen kom till Mölnbo växte där upp ett stationsamhälle och folk kunde åka mot Södertälje och söka sig arbete där. Där växte det upp industri som tillverkade maskiner för mjölkhanteringen, det var mjölkmaskiner och separptorer för grädde att använda vid smörtillverkningen. Vi hade Alfa Laval och Separtor, samt Baltic. Baltiks verkstäder var den industri som blev kvar längst i Södertälje; det är bara några år seda den industrin upphörde ute i Södra och flyttades till moderfabriken i Tumba.

De stora jordbruken lever vidare, men mjölkproduktionen har upphört och nu finns inte någon kobesättning kvar. Många hästar finns nu i beteshagarna i stället och Hjortsberga och Långbro gård håller på att ombildas helt och hållet. Boningshuset på Hjortsberga har brunnit ner till grunden, bara skorstensstocken sticker upp.

Vi återgår till Vatt-Anna och Hanna-Vanna som träffats på
Syrrans Café där de berättar sin levnadssaga för varandra...

Anna i Oxviken, som föddes på skullen i Johannesberg som låg under Nådhammar, blev uppvaktad av patron en kväll i mjölkrummet strax innan hon tog tåget till Järna. Därifrån gick hon mot Kallfors och tog av mot Gerstaberg. Där kom bonden från Glibotorp med ett kvarnlass från Saltå Kvarn. Med häst och skrinda gick det lätt att ta sig förbi Västergärde på den smala stigen som bitvis är känd som en urgammal led, en så kallade hålväg. Förmodligen gick den leden ner till Lanaren där det finns antydan till färjeläge, och där det finns en grund till en liten stuga inte långt från den plats där Anna sammanstrålade med den unge kandidaten en sensommarkväll.

Kanske fanns färjan kvar på den tiden då Anna vandrade vidre mot Tvetaberg och Södertälje, och då var hon gravid och betäckt av tvenne "avelstjurar".

Kommen till staden gick hon rakt igenom och fortsatte längs gamla Stockholmsvägen, passerande den visare som det står Staden på en sida och Landet på den andra; en liknande sten står idag på Torekällberget.

Mitt förTullan går man upp på en bred stig och där kraftledningen går idag finns rester av en torpstuga, och det var dit hon skulle, för där bodde hennes moster. Det var därifrån hon gjorde sina äventyrliga färder mot huvudstaden. Hon följde således mjölken från Nådhammar och de andra Mjölkgårdarna i Vårdinge på dess färd mot barnen i huvudstaden...

1 kommentar:

  1. intressant, jag letar information om Mölnbo tåg stationen. Min intention är att dra igång en restoration/renoverings projekt, när togs detta fotot mvh terrysweden@hotmail.com 0736102495

    SvaraRadera