Ateljé Living Room/
MilkRiverUniversity.se
www.AkterKastellet.jerrylinder.se
Moffas@Spray.se
+46 0707 534 539
Från Wåhlinge Marknad till Karibien...
Öknebo Häradsteater / Johannis i Orrlöt
Som så många gånger förr har mina
tankar vandrat hän över Wåhlinge Marknad….om jag bara bleve klok på var den
ligger någonstans…men jag anar. Mjölk och kött, bär och ved, finns det gott om i
Vårdinge socknen; naturligtvis, tillika med träkol och marmorberg; förutom
arbetskraft åt städerna som börjar växa så det knakar i fogarna. Många far till
Amerika och ger sitt tillskott av växtkraft till det stora landet på andra sidan
Atlanten... men var är min marknad, och, är det en riktig marknad?
En av dem
som emigrerar är ynglingen Johannis, men vi börjar väl från början, eller hur
Anna? säger jag och ser ut över den församlade menigheten vid bordet i
bottenvåningen på Syrrans Café vid slutet av förra sekelskiftet. Visst, visst,
det klart vi ska höra början, säger alla unisont och negressen tittar på
Johannis och småler, - visst vill jag höra början, låt höra nu. Negressen är
Johannis fru.
- Ska du Johannis börja? frågar jag, men han ruskar på
huvudet och menar att han inte kan komma ihåg hur han kom till Hölö och när han
träffade Ulrik första gången. Anna kommer jag ihåg nu, då jag ser henne livs
levande, men att jag lovade att gifta mig med henne, det kan jag inte komma
ihåg.
- Se där säger jag, vissa händelser vill man inte minnas, och då
förtränger man dem; nåväl, jag börjar väl då; eller hur prosten? om jag får säga
så.
Prosten som i sin ungdom hade ett kärt möte med Anna, kommer mycket väl
ihåg deras sammanträffande nere vid sjön, den där sommaren när han arbetade på
gården ett par veckor, men att det skulle få konsekvenser för Anna det hade han
ingen aning om. Men det kvittat väl nu, säger han sedan han hjälpt henne att
komma på fötter igen, efter hennes långa och svåra depressionstid.
-
Förlåt, säger Einar, lantmätaren, var det inte Johannis vi skulle prata om? och
ser menande på sin fru, Hanna-Vanna, som just lagt undan sitt fina instrument,
vilket berikat hennes liv och gjort henne lycklig, trots att hon inte kan se som
de andra. Från köket ropar Märta, hon som äger cafét, att vi kan börja. - Jag
hör ändå inte vad ni säger, jag måste stöka undan lite, jag kan ju fråga Aron om
det är något jag inte förstår. Aron och mor Anna blir kvar när det är dags att
stänga, vi måste ju sopa lite, och vad ska man ha släkten till om man inte får
be om lite hjälp. Brorsan har lovat att ta övervåningen. Så är väl alla
närvarande presenterade för läsekretsen och vi kan börja då, jag förstår att du
är nyfiken, säger jag och ser på den mörkhyade damen.
- Låt se nu! din
mor dog när du var mycket liten, två tre år var du nog, och din far måste ta dig
med till sin syster som bodde i ett torp på Hölöskogen. Det hette Orrlöt.
- Det torpet är bara ett minne nu på ett fotografi som jag såg på
hembygdsgården i Hölö. Jag var där på hemvändardagen och bad att få tala med
ordföranden ett tag, och när han äntligen kom och satte sig bredvid mig hade han
ett fotografi i handen. - Säg inte att det är Orrlöt, det där, sa jag. - Visst,
hur kan du se det? - Jag bara gissade, ty det är just Orrlöt jag ville fråga
lite om, sa jag. - Det är damen där borta som gav mig fotografiet, sa han, och
vinkade till sig en medelålders fru och hennes man, här är en som vet var torpet
låg. - Vet du verkligen det? sa damen, tror du att du kan visa oss det; när du
ska åka förståss? - Ja det är en ära för mig, sa jag, vi kan åka med det samma
om det passar er!
Så åkte vi dit tillsammans, det vill säga, inte ända
fram, ty sista biten är inne i storskogen. Därför gick vi till fots och jag
märkte att spänningen steg då vi närmade oss torpet; det var nämligen hennes
morfar som växte upp där, inte långt från Hejstalund där vi ställde bilen.
Nu
är det så att tiden har kommit ikapp mig lite, medan jag vandrat på Wåhlinge
Marknad, och, att, nu blir det lite "knivit", jag är inte helt säker på att
torpet var byggt när Johannis bodde där, jag vill minnas att jag läst någonstans
att torpen här i skogen, det var flera stycken, inte byggdes förrän någon gång
på 1870 -talet, och det är ju märkligt, med tanke på att de redan är borta. Kvar
finns endast några grundstenar och lite tegel där skorstenen stod. Kanske även
en grop där jordkällaren låg. Frun berättade att hennes farfar sagt en gång att
han cyklade från Mölnbo station när han besökte sina föräldrar sista
gången.
(Du kanske undrar hur personerna runt bordet, inklusive Märta i
köket, uppfattar mig som ideligen hänvisar till att jag är både textförfattare
och berättare, men… allt har sin naturliga förklaring, vänta bara…
Jag
fortsätter att berätta för mina vänner runt bordet.)
Alldeles utanför stugan
finns en stor sten, ett flyttblock där grävlingen har sitt bo, och en bit bort
på stigen ligger en liten ladugård, inte större än att där ryms en ko och kalv,
kanske också en oxe, ja, en oxe måste de ha, eller…Kanske har de oxen ihop med
Nytorparn, han som bor på andra sidan berget, längre norrut. Det är fattiga
tider och din farbror hade blivit svårt klämd under en stor gran, och så har din
far tagit dig med och flyttat hem till sin syster en tid. Eftersom din fasters
man inte lever längre än en vecka efter olyckan så blir du kvar där på Orrlöt
ända till du måste ge dig iväg. Din mor dog i barnsäng när du var fyra år, ja så
kan livet leka med oss som små damtussar…
På torpet finns flera barn, och de
andra torpstugorna ligger inte långt borta, så nog finns det barn att leka med,
om det nu fanns tid för lek när alla måste hjälpas åt för att få det hela att gå
runt. Någon gång då och då får du gå med mat till din far som kolar på skogen,
mellan Karlstorp och Långsjödal, strax intill inägan som ligger nedanför
Stegsjön. Karlarna hade rest milor på tre ställen och hade en koja ingrävd i
sandbanken där de kunde dra sig tillbaka och vila lite när milorna var "snälla".
Det kunde också hända att täcket av granris och stybb blåst av och gav fritt
spelrum för de "elaka" lågorna, och då måste de upp på milan och "klubba", som
man sa. Det var ett livsfarligt arbete och nog var det många nätter där uppe på
skogen som man inte fick sova en blund.
Det var där du träffade Ulrik, han
som kunde berätta, och det var hemma hos honom i dalen du första gången träffade
den blonda tösen som kunde ta sig en prilla under läppen. Ja, det var Anna i
Oxviken, hon som rodde över sjön från Oxsundsviken som det står på
häradskartan.
Det var när ni, alla tre, varit hos Långsjödalarn och slaktat
en gris som Anna och du dansade runt skogsögat på den förrädiska
Svartmossen.
Ulrik var trött och gick stigen hemåt, medan Anna var ung och
kåt och lurade dig neråt mossen, men det hade hon inget för, och fastän du lovat
att komma, kanske för att fria, som du sa, kom du aldrig tillbaka.
När
länsman jagade dig mot Ömanstorp var din väg mot Karibien redan utstakad.
Så
fort du fick tillfälle rände du över skogen till Ulrik i dalen. Han var en
gammal man; mycket hade han att berätta, som sagt var. Han hade en stor bok som
han läste i på kvällarna innan det blev mörkt. - Den har Muhammed dikterat, sa
han; i min ungdom köpte jag den på marknaden i Istanbul. Jag tror mera på
Muhammed än profeterna i den Heliga skrift.
När jag var ung växte jag upp i
ett rikt hem där böckerna stod tätt i bokhyllor, berättade Ulrik, hyllorna gick
ända upp i tak. Jag hade lov att läsa alla dem som jag kom åt, och jag läste mig
högre och högre upp på hyllorna, och till sist hade jag plöjt igenom så många
böcker att min inre värld inte längre stämde överens med den som min familj
levde i. Det var då jag vandrade ut i världen för att söka sanningen…
Johannis och Anna sitter inne hos gubben och lyssnar. De har hört hans
berättelser många gånger nu, han minns inte själv vad han har sagt och inte
sagt, men han fortsätter sin berättelse för var gång de kommer och hälsar på.
Det är inte så många som hittar ner till honom, mest är det Anna som har tråkigt
hemma och vill ha lite tidsfördriv. Många gånger har de suttit och ritat i
sanden nere vid stranden och nu kan Anna läsa själv i den stora boken, bara det
att hon inte förstår språket. Men Ulrik har berättat så många gånger vad där
står så hon kan peka med fingret och läsa högt för sig själv. På så sätt får hon
tidigt lära sig läsa fastän hon inte går i skolan. Egentligen borde hon gå, men
hon bor så avsides och på gården där hennes mor arbetar i ladugården har de inte
råd att undvara hennes arbete, säger de. Johannis går inte heller i skolan, det
är för långt dit, och vem skulle gå alla ärenden om inte han fanns, hans ena
hand gör honom oduglig för grovarbete. En råtta åt på handen då han var
liten.
Ulrik berättar vidare och Johannis och vi andra lyssnar.
- I den
stora svarta boken berättas om en man i staden Ur, långt borta i Arabien. Han
skulle söka nytt land och begav sig med sin fru till landet Kanan. De var bönder
och därför hade de sina djur med sig. Han hette Abram och hon hette Sara. Gud
hade lovat Abram att han skulle bli stamfader till ett helt folk. Så gick det
många år men Sara blev inte havande. Då började Abram misströsta. Ta
tjänstekvinnan Hagar, sa Sara då till sin man, och så gjorde Abram det, och hon
blev genast havande och födde en son åt Abram. Han fick namnet Ismael. Då Hagar
kunde föda men inte Sara blev tjänstekvinnan nedlåtande mot Sara och därför blev
Sara ond på sin tjänarinna. Men efter en tid blev även Sara havande och födde
även hon en son åt Abram, och nu hade Abram två söner med två olika mödrar. Det
var rätt tyckte Abram, nu har Gud hållit en del av sitt löfte.
Johannis
lyssnar spänt på gubben som älskar att berätta när någon är intresserad, och så
fortsätter han.
- Men en dag kommer en Herrens ängel till Abram och säger att
han skall ta sin son med sig och offra honom på ett Offerberget. Förstår du
Johannis, frågar Ulrik, begriper du vad Gud begär av Abram, han vill att Abram
ska tro på sin Gud, tro att det han lovat honom skall bli besannat, men hur?
Förstår du? - Nej, säger Johannis, som nu börjar bli trött. Jag förstår inte.
Fortsätt nu! - Gud begär ett stort offer av Abram, och efter många dagar och
nätter då Abram legat vaken och sömnlös, bestämmer han sig för att göra det Gud
har befallt. Så tar han sin son Isak, sa jag att han hette Isak, nej det gjorde
jag inte, men han tog Isak med till offerberget och tänkte sticka kniven i
honom, samtidigt som en ängel visar sig och ber honom offra en bergsget i
stället.
Förstår du nu? Nej, inte det, Hur skulle Gud ge Abram ett helt folk
om han dödade den livsfrukt som skulle leva vidare och få söner och döttrar som
i sin tur skulle få söner och döttrar o.s.v.
- Nu tror jag att jag förstår,
sa Johannis, men han hade ju en son med tjänstekvinnan också, räknas inte han?
Nu förstår jag ändå inte, var inte Ismael lika mycket värd som Isak?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar