onsdag 19 september 2012

Bilder:Vårdinge Socken... 18/8-12 (första resan)



Ateljé Living Room/
MilkRiverUniversity.se

www.AkterKastellet.jerrylinder.se
Moffas@Spray.se
+46 0707 534 539


Bilddokument från Vårdinge Socken...HighArtFlo63...

Du kanske undrar vad HighArtFlo63 betyder, det skulle i alla fall jag göra.

Sjösystemet där samhällena Mölnbo, Gnesta, (Vårdinge By) och Trosa/Vagnhärad finns
tillika Hölö och Laxne, har förbindelse med Världens Barn på orter som är kringgärdade av Världshaven; vattnet rinner ut i Trosa hamn...

För 100 år sedan föddes ett företag som hette Mjölkcentralen och som grundades av två bröder som kom till Nådhammar i Vårdinge anno 1858.

Man kan säga att vägen från Nådhammar till Stockholm och sedan ut i världen är den röda tråd som jag följer i mitt arbete att sätta Flodområde 63 under lupp. Flodområdet, ovan nämnt, benämnes på Länsstyrelsens kartor: Flodområde 63. I rubriken för detta stycke använder jag Flo63 för att det skall låta konsfärdigare. Annars finns det flodområden runt hela Östersjön, och nu vill jag tända en eld som skall sprida sig runt hela vårt innanhav; jag vill skapa en tävling i Musical...

Arbetsnamnet på denna tävling skall heta just HighArtFlo63, och nu skapar jag ett fotoalbum där jag kan placera alla bilder som hör hemma utefter MoffaFridolinsMellanMjölkSafari, en sträcka, kanske en pilgrimsfärd, från S:ta Klaras Kyrka i Stockholm via Torekällberget i Södertälje och Järna och vidare till Mölnbo där en sockenvandring till Arlas Källa vid Nådhammar tar vid.

Det här är ett stort projekt, alltför stort för Jerry Linder, men kanske lagom för Moffa&Co, ett företag som skapades i begynnelsen för att föra detta projekt framåt. Mycket är redan skrivet och nu gäller det alla bilder som jag har i min dator, bilder jag samlat i 20 år. Idag har jag av en slump sammanträffat med en fotograf (Olof Näslund) som jag träffade när en annan person, en författare av en bok (Thomas Nilsson: Solsidan ) som handlar om den trakt som jag bor i, hade vernisage här i Brunnsäng Centrum; det var för ungefär tjugo år sedan. Det är nästan magiskt att vi skulle träffas hos Gallerikretsen uppe i Gamla Flickskolan, där jag förresten kom på namnet High Art, när jag gick nerför den långa trappan med många och bekväma steg, för några år sedan.

Därför har jag bestämt mig för att datera detta stycke: 19 - 09 - 12, som får bli den kod som skall följa det här dokumentet som börjar med bilder tagna under de tre resor som PRO-Akademin arrangerat tillsammans med ABF i Södertälje. Att ABF är med på ett hörn här har också det en viss betydelse för mig, eftersom jag som  22-åring blev studieorganisatör för kommunalare i Järna/Vårdinge, då jag var utsättare i kommunalarbetarförbundets avdelning 25... vårt material fick jag från Anna-Stina Frej Standin ...tror vi kan börja nu...

Första Vårdingeresan...


KG ser hur många som skall med på första resan.

Berga skola, Vårdinge Hembygdsförening.

Värdfolket från Vårdinge Hembygdsförening: Gunnar, George och Hans.

Damen med väskan är gift med en man vars morfar körde med häst
i Gnesta. Han spelade dragspel och lärde Gnesta-Kalle en del gamla
låtar. Per Grunden lär ha tillhört deras krets. Vinlöten hette han!

Berit från Akademin på trappen.
Gunnars öra!
Gunnar är son till Fotokalle i Mölnbo.


Var inte blyga, magistern har ringt och eleverna förväntas gå in
i Gamla skolan som Per Sahlström skänkte till stationsamhällets barn.
Per var den riksdagsman som motionerade flitigast om den allmänna folkskolan.
Tyst i klassen, "magister" Göthlin hälsar sina elever välkomna.
 
Här står Verner Eriksson och svarvar på ett ämne från marmorbrottet.
Verner var en kulturarbetare, det var han som skapade det första biblioteket
 i Mölnbo.
Han har en sondotter som varit med att starta ridskolan i Brunnsäng;
Stall Bergtorp. Jag kom med en häst från Vårdinge till Brunnsäng 1979,
också med ett ämne; nordsvenske ettåriga hingsten Rudolf...
Kanske du hört talas om Mölnbotvätten. Den låg intill Mölnbo
kvarn och såg. Häradsdomare Fredmark hade söner som drev
dessa företag. Idag står lokalerna tomma; varför inte göra ett
Vårdingemuseum i kvarnen, den äldsta byggnaden i Mölnbo
som lär vara daterad från 1200-talet.

 
Den gamla stationen som byggdes när första spåret kom förbi anno 1861 och
passerade Gnesta och Björnlunda ända till Sparreholm. Från Göteborg var man färdig
till Hallsberg det året. Nästa år kunde man åka från Stockholm till Göteborg; det tog
två dygn och vid varje station tog man en hutt.

Mölnbo station var försedd med en vändskiva så att det gick att dra en vagn in till Fagernäs,
varifrån man levererade tuberkulosfri mjölk på 4% till barnen i huvudstaden.

 



 

Här bestäållde jag kaffe och bröd till våra kurser i Kommunal när jag var
studieledare på slutet av 60-talet. alltid trevligt bemötande. På den tiden
var kondiset ungdomarnas samlingsplats. På somrarna träffades man också
på Konsumberget, den släta ytan bredvid huset där ABBE har sin butik idag.

 

Här ser vi några arbetare vid Marmorbrottet. Det ser ut som gravstenar som de gjort. Den här bilden ville jag lägga vid den bild som finns längre ner över Övre Marmorbrottet, men den ville absolut ligga hör, så då ger jag mig; förlåt!

Mina barns mamma har sina rötter i Mölnbo. Hennes mors far och två av bröderna jobbade på sågen åt John Fredmark.
Stockarna kom från skogen runt om Långsjön och flottades in till sågen i en ränna utifrån Lillsjön. Det var ett tungt arbete att
skilja ut stockarna som skulle in till sågen. Herbert, en av sönerna har berättat. Hans bror hette Arthur och fadern kallades för Fribo-Olle eftersom han bodde i Fribo som ligger ovanför sågen. Annars hette han Hjalmar Ohlsson.

 
Hildemar Lidholm startade ett organ bland mejerister som hade till uppgift att befria mjölken från TBC.
Det lyckades också och den här byggnaden rymde en av de modernaste ladugårdarna i landet. Den uppfördes något år efter den som byggdes på Hjortsberga Säteri i slutet av 1890-talet. Byggnaderna är snarlika varandra, och idag har Antisimex
sin verksamhet där. Där har också varit väveri en gång i tiden. Boningshuset ner mot Lillsjön finns inte längre kvar; där är Hans Götlhin, hembygdsföreningens ordförande född.

 
Här står hela personalen på perrongen. På gaveln fanns postkontoret.
Där var Kerstin Kilberg chef en tid. Kerstin har haft mycket att berätta
om Vårdinge på den läsecirkel som Björn och Elwy haft i många år.
Hon var gift med polisen i trakten och mins när Martin Waldenström
kom till Nådhammar som nu ägs av Jens Spendrup.
 
Det fanns en pressbyråkiosk vid stationen.
Där kunde man köpa serietidningar, och man kunde få
den undanlagd så att man inte riskerade att misa ett nummer,
säger FotoKalles Gunnar. Damerna på bilden är kända för traktens
barn, nu gamla gubbar och gummor som jag.

 


Berga skola skänktes till barnen i Mölnbo av den person som började sin karriär som rättare på Långbro Gård och som sedan blev kommunalman och riksdagsman, tillika riksbanksfullmäktige. Han var den som avgav flest motioner om den allmänna folkskolan som klubbades 1842. Han skänkte virket men måste sedan bygga skolan också innan barnkullarna fick gå där innan Nya skolan byggdes på andra sidan vägen. Idag är den riven.


Hans Göthlin visade naturligtvis många flera bilder från Vårdinge och berättade en massa om varje fotografi.


 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar