tisdag 24 juli 2012

Jag hade en gång en traktor...

Ateljé Living Room/
MilkRiverUniversity.se

www.AkterKastellet.jerrylinder.se
Moffas@Spray.se
+46 0707 534 539 


En "Grolle" modell 53

Grabbarna gillade min traktor, den var lagom stor och saknade hytt, och var därför lätt att komma upp på och ur. Min svärfar hade en sådan i sitt lilla lantbruk, den var otroligt effektiv på grund av sin hydralmekanism; särskilt när man plöjde, eller över huvud taget då man hade redskap bakefter som skulle höjas och sänkas.

Jag hade också en häst, en arbethäst, en sådan som var fenomenal i skogen; av nordsvensk ras. Sådana hade man under kriget trots att det var svinkallt ute i fällt. Man stallade upp dem på rad och flyttade de yttersta hästarna med jämna mellanrum för att de inte skulle förfrysa sig. Många lantbrukare som hade sina gamla hästar kallade dem också för Grålle.

Men min häst och min traktor kom aldrig i riktigt arbete, de var själva motorn i en förening som vi döpte till Tälje skog och Ungdom. Tanken var att de skulle dra igång en ungdomsverksamhet som skulle resultera i en 4H-gård någonstans i Brunnsängstrakten, inte alltför långt ifrån Brunnsängsskolan.

Jag började med ett samarbete med skolan och kallade verksamheten för "Bondgården" och hade några skoltrötta elever med mig några gånger i veckan. Snart kom där flickorna på vår gata och frågade om de fick rida, men det fick de inte, emedan hästen jag tagit med mig var för ung.

Så fick jag vissa garantier att de skulle hjälpa till om vi hyrde några hästar från Taffsnäs i Gnesta och det var då vi bildade föreningen och hade en studiecirkel hemma i vårt kök.

Nu var vi en ideell förening.

I början var vi på olika platser i Brunnsäng, men till slut fick vi kontrakt på en liten gård som heter Bergtorp, ett småbruk som en dag låg under Viksberg, men som kommunen köpte strax innan vi kom dit.

Många flickor har lärt sig rida på Bergtorp och idag heter ridskolan Stall Bertorp. Det blev ingen 4H-gård som jag tänkt mig, och det blev inte något med mina ambitioner att låta en liten del av verksamheten fungera som en rehabilitering i min egen regi. Däremot fanns det plats för några handikappade ungdomar i föreningens regi. Det var då jag gav upp och började dokumentera verksamheter som jag tror på; det var 1989 som jag köpte min videokamer, och nu har den producerat ett antal filmer som kan bli intressanta inom en snar framtid.

Stillbilder har jag också och nu då multimedia finns i varje hem kan man skapa program där båda grållarna finns med. 4H-gården kan presenteras i sitt ursprungliga skick och kundkaper som vi tappat bort kan på ett enkelt sätt presenteras i skolorna eller i hemmen.

När jag kom med min Grålle visste barnen inte varifrån mjölken kom, och fiskpinnar varifrån kom dem? Sedan dess har det vuxit fram program där man visar hur mjölken kommer ur spenar på kossorna när de fått en kalv. Arla har särskilda gårdar, s.k. Arla-gårdar och ett antal
4H-gårdar finns i länet, men på tok för få ändå.

Det måste finnas en motor som driver rörelsen framåt. Grållarna var mina, och när jag drog mig tillbaka var rörelsen igång och verksamheten har fått ett stöd från ungdomsgården i Brunnsäng och Skog och Ungdoms Distrikt och Förbund. Nu kan jag ägna mig åt nästa fas i min utveckling.

På slutet av 1800-talet och början på nästa sekel hade många människor det svårt och anslöt sig därför till olika föreningar. Det var nykterhetsföreningar, religiösa föreningar och fackföreningar, samt arbetarföreningarna. I alla dessa sammanslutningar hade man sång och musik som ett kitt som förde människorna samman. Det där har jag tänkt på...

Musiken, en del av multimedia, är mycket populär idag, och därför har jag tänkt att just musik skall bli en ny motor i en rörelse som jag vill se växa fram. Jag har tänkt att musicalen vore en lämplig form eftersom den innehåller allt: rörelse som dans, sång och musik, samt måleri för att skapa kulisser. Jag vänder mig åter till skolorna för att testa min idé. Det är inte meningen att man ska tävla med proffsen, det är meningen att handlingen skall gå in, den lokala historien för varje grupp som ställer upp. Tanken är att skolorna skall tävla mot varandra, och att rörelsen skall löpa som en eld runt hela vårt innanhav; Östersjön...och både taktorn och arbetshästen kan vara med på scenen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar