onsdag 4 december 2013

Börja om från början i Medusas land...

Ateljé Jerry Linder
www.MilkRiverUniversity.se

www.AkterKastellet.jerrylinder.se



Hildemar och Willhelm två blinda bröder...kom till Nådhammar med sin mor anno 1858. De köpte upp gårdarna på västra sidan om Långsjön och skapade Mejerigårdarna AB i Vårdinge. När tågen kom 1861 och stannade vid Gamla Stationen kunde man lasta mjölk till huvudstaden dör man köpte tomten mellan Torsgatan och Dalagatan där man hade stall för 250 hästar som man körde ut mjölk till barnfamiljer med. Snart kunde man exportera mjölkprodukter till världens Barn.
Jag köpte två fina tjurkalvar från Nådhammar och lät veterinären i trosa kastrera dem.
Egentligen skulle jag bara ha en oxe som jag kunde köra, men det var synd att låta honom
vara ensam, därför blev det två. Här har jag varit ute och tränat kalven för körning; det gick
förvånansvärt bra fastän han bara är några månader gammal.
Tyvärr hände saker i mitt liv som gjorde att jag inte kunde ha dem kvar.
En sommar på Gruvstugan hos Kåre blev det i alla fall.



 

Min tanke var att starta upp en 4H-gård någonstans, men inte genom att ha hästar som lockbete, nej en oxe som man kunde rida var det som intresserade mig; och köra förstås. Problemet var bara den att jag inte hade egen mark, men det hade jag inte heller i Brunnsäng då jag kom dit med en häst; ettåriga nordsvensken Rudolf som blev grunden till Stall Bergtorp i Tälje Skog och Ungdoms regi. Idag har den föreningen fått EU-bidrag så att 600 skolelever ska kunna vara där, några i taget, och hjälpa till med djuren. Men jag är den jag är, och har inte gett upp ännu, jag är 70-åringen som började steppa när jag fick en pacemaker som hjälper hjärtat att slå sina stipulerade slag.  Hur jag skall gå tillväga vet jag inte idag, men jag vet att jag kommer att deklarera för enskild firma denna gång och densamma skall heta Skog och Ungdom 2.0 ...

Nästa drag är redan gjort. Cykla har jag gjort sedan 7-årsåldern och när jag blev 16 år fick jag lära mig att röja sikter mellan höga ber i vår kommun, ja även i Rönninge och Uttran. Jag fick arbete på Lantmäteriet som hantlangare och när jag var 27 hade jag eget mätlag på kommunens Stadsingenjörskontor och mätte triangelpunkter som ligger på höga punkter, oftast på toppen av de högsta bergen, sådana som Storkullen i Järna och Fruängsberget i Hölö. I Nykvarn har vi ett berg som heter Bystaberget, där finns också en triangelpunkt. Ja hela ytan är försedd med sådana punkter som är själva stommen i de gmla kartorna; idag har vi punkterna uppe i himlen, som sateliter vilka sänder elektromagnetiska vågor till instrument som kan tala om var någonstans man står i det stora rikstäckande systemet.

Nu är jag pensionär och disponerar min tid så där, och det betyder att mina tankar ständigt går tillbaka till tider som flytt. Men...jag råkar vara extremt intresserad av ettor och nollor och så kan jag fabulera och drömma mig in i framtiden.

Närmast ser jag en fortsättning på min Kort-Roman, den som jag gett namnet:
The Bikers in MiddleMilkDominion, där Torsten och Melle just har kommit hem från Västafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar