fredag 25 januari 2013

Wåhlinge Marknad...

Ateljé Jerry Linder
www.DigitaliaGalleri.se


Wåhlinge är det gamla namnet på Vårdinge.

Många andra namn har funnits på denna socken som är en del av Öknebo Härad.
Jag har hittat på ett namn på en visuell teater som jag kallar ÖkneboHäradsteater. Som sagt var är den bara ett påhitt. Annars har jag försökt i möjligaste mån att hålla mig till sanningen då jag gjort denna resa till Wåhlinge Marknad.

Jag har en blogg som skrevs för länge sedan där jag fabulerar med mina barnbarn och föreslår att vi skall segla till Söderhavet och rädda Pippis pappa, Efraim Långsrtump som hamnat i en knipa. Man bygger en "optimistbåt" uppe vid sörmlandsleden och drar den över mossen och seglar nerför Långbroån till man kommer till Mölnboån, där gör FiaKanKälv det fatala misstaget att kommendera sina syskon och kusiner (morfar ligger på durken och sover) att dra båten uppströms och på så sätt kommer man till Lillsjön först och sedan till Långsjön. Genom att segla bidevind (kryssa) kommer man till slut till Nådhammar, men då vaknar morfar och upptäcker att man navigerat fel. Man vänder då och med en rasande fart får man bomgipp och i det kaos som då uppstår far man rakt in i Korpberget så att bara akterkastellet sticker ut, och då är man kommen till min sommarstuga i Ulriksdal, en del av Långsjödal som styckats upp och rymmer över tio tomter.

Efter den fadäsen bestämmer man sig för att lägga resan till Söderhavet på hyllan. I stället bildar man ett förbund som heter Moffa & Co och inreder ett kontor, den så kallade multimediasmedjan på AkterKastellet. Uppgiften man tar på sig är tills vidare hemlig, men så skall det vara säger den kände hembygdsmannen i Gåsinge/Dillnäs, Sive Karlsson, och det faller sig ganska lätt för mig.

När jag ljuger och fabulerar är jag en ganska komplicerad figur och det är då jag har tre olika karaktärer i mitt arma huvud: Moffa von Korpengebirge, herr Kamrer Goldfinger och Fridolin som är hämtad från Erik Axel Karlfeldts Fridolin som är fin och kan tala med bönder på bönders vis, och med lärde män på latin.

Det där sista egenskapen kan vara bra att ha, som när man gör en interjuv med en mycket allmänbildad person som magister Elmstedt. Och nog känns det mycket ansvarsfullt och hedrande att ta i hand och tacka för en fin levnadsbeskrivning av en gammal man som bara efter några få månader fick lämna detta jordiska, tack magistern! Jag har fått det perspektiv på Vårdinge/Mölnbo som gör att jag kan visionera vidare in i framtiden.

Jag har ett barnbarn som nu gått några terminer på Södertörns högskola; han fick låna min ABC80, den första PC:n som dessutom var tillverkad i Motala. Mitt barnbarn som i storyn heter KaptenPersson har gått den linje som skall förse oss med dataspel, och där kommer jag äntligen fram till Wåhlinga Marknad, eller WahlingeMarket som det heter på nätet.

Som sagt var skymtar jag Wåhlinge, eller ska vi förutsäga Vårdinges framtid.

Jag tänker mig att gamla stationen, den som byggdes redan 1861, har utrymmen som kan härbergera ungdomar som är intresserade av att resa in i framtiden. Ungefär som de flygsimulatorer som finns hos flygvapnet, sitter man och träder in i ett interaktivt program som innehåller alla de uppgifter som man har i hembygdsarkivets arkiv, och andra berättelser som Vårdingebor kan leverera.

Landskapet är perfekt återgivet och tiden kan för en gång skull gå baklänges. Annars är detta just det som Einstein kallar tidrummet, man kan se hur allt växer fram i tiden. Man kan också se att det finns perioder, hur utveklingen stiger fram i kvanta.

Alla som sätter sig där kommer att påverka utveklingen av systemet, eftersom systemet håller ett minne med detaljer som kan hämtas hem om det är av intresse.

När jag nämner ungdomar, som dem som vill göra denna resa, Resan till Wåhlinge Marknad, är jag inte trovärdig, alldeles säkert skulle även vuxna vara intresserade av att se in i framtiden, det är ju ändå de som sitter i de politiska nämnderna och fattar beslut.

Det viktiga med det här programmet är att databasen innehåller data om just Vårdinge i första hand, och omvärden i andra, samt universum i tredje och så vidare till andra universa. På andra regioner i landet, eller i utlandet, har man andra in- och utgångsvärden.

Vad kommer t.ex. att hända nu i Vårdinge då marken ägs av icke verksamma bönder, då gårdar köps mera på spekulation. Moffa&Co har sina metoder, och först och främst finns MilkRiverUniversity till vårt förfogande, och teatern förståss, FICKTEATERN, där alla vi med G3 och G4 system kan gå in och spana. Men är du intresserad, sök då upp: http://WahlingeMarket.blogspot.com ...................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar